29 mars 2009

Kök

Visar idag lite fler bilder från köket i Lilla villa vita. Köket är, som jag kanske tidigare nämnt ett Ikea kök, som vi har försökt sätta lite gammeldags prägel på. Många lantkök har ingen indragen sockel och därför flyttade vi ut sockeldelen och byggde in allt med en profilerad golvlist. I början var jag lite tveksam till, om man "fick plats med fötterna" då man stod vid spisen eller diskade, men det är ingenting som man tänker på nu.

Ugnen i rostfritt från Ikea är vi mycket nöjda med. Under ugnsdelen, sitter en låda med perfekt förvaring till plåtar m.m.

I vårt lilla kök fanns ingen plats över till elementet. Det fick sättas på köksskåpet, som sedan käre maken byggde in i detta elementskydd.

Kaklet heter Metro Blanco och är en fasad platta med lite mindre mått (15x7,5). Vi kaklade på gammalt vis utan fog. Burken med cornflakes kommer från Ikea




Bänkskivorna är massiv ek från Ikea. I början var det mycket jobb med olja, men nu är jag så nöjd med dem. Spishällen är från Siemens med rostfri kant runtom.



På önskelistan stod egentligen en rostfri spiskåpa, men då den stal för mycket utrymme och vi var i stort behov av förvaring, blev denna inbyggda fläkt från Siemens lösningen. Den är smidig och då man använder den dras den ut och har en enastående effekt.


Över lag har Ikea verkligen överraskat. I vårt tidigare hus hade vi ett Tibro kök och jämför jag dessa måste jag säga att Ikea vinner. Visst, Tibro kök har lite fler valmöjligheter på stommar etc, men det är inget som väger upp då man tittar på prislappen. Kvalitén på luckor är precis lika bra från det stora varuhuset, om inte bättre. Blir en lucka skadad, kan den ju lätt (och billigt) bytas ut mot en ny.
Ha en underbar vecka!
Kram Maria


28 kommentarer:

  1. Hej,
    Fina bilder du visar! Vad glad jag blev som hittade hit ;)
    /kram Ansku

    SvaraRadera
  2. Åh jag gillar det köket!! Så fint det blev med era socklar, smart idè!! kram Johanna

    SvaraRadera
  3. Kanonfint kök!! Vitt och lantligt, helmysigt:-). Kram Sofia

    SvaraRadera
  4. Vilket fiiiint kök!!! Helt i in smak! Precis det där med sockeln/listen där under är en detalj som jag ville fixa i vårt gamla hus. I vårt nya får det vara som det är, men kul med någon som tänker lika! Elementskyddet är precis oxå = ) så som jag ville ha mina elementskydd gillar när det går ribbor neråt.

    Ha en bra söndag!
    Kram L-L

    SvaraRadera
  5. Go middag! Fiint kök!!Mattorna var snygga..
    Har något liknande men röda & vita!
    Ha en skön söndag kram:Helen

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Men oj vilket underbart kök. Ni har mcyket bra smak - jag gillar det verkligen. Snygg lösning med elementet. Och snyggt val av tillbehör i ert kök. Mitt kök ser gräsligt ut, men det ligger på önskelista...så vem vet.
    Kram MARIA

    Ps. Jag har en tävling ute på min blogg just nu. Kika in och var gärna med och tävla.
    http://mariarenoverar.blogspot.com/
    Ds

    SvaraRadera
  7. Hejsan! Gillar verkligen ditt kök. Ni har verkligen skapat en lantlig prägel på det. Fint! Vi drömmer hela tiden om ett nytt kök. Det kanske är så i och med att jag inte har varit med och bestämt hur det ska vara. Kram Åsa

    SvaraRadera
  8. Hej hopp.

    Vilken fint kök ni har, jag gillade element skyddet som din karl har gjort.

    Eftersom jag har en vit Robert så tog jag lite färg på en svamp och drog över gallret och duttade på spännerna på sidan och på själva Robert märket så sprayade jag med vit matt spray färg. Jag maskerade väl med tejp innan.

    Jag hittade min på 30% rabatt på en lokal butik, jag är mycket nöjd.

    Kram kram

    SvaraRadera
  9. Vilket underbart kök, rena drömmen! Så charmigt med det inbyggda elementet och sockeln. Det ger köket fin personlighet.


    Kram Linda

    SvaraRadera
  10. Otroligt snyggt kök.
    Kram Åsa

    SvaraRadera
  11. Ert kök är rent och fräscht, men samtidigt lantligt mysigt. Vi har också en ekskiva från Ikea, vi oljar in den då och då.
    Ha en bra vecka!
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  12. Hej! Smakfullt och lantligt kök.Fina lösningar med elementskydd och sockeln.Jag ska nog titta på IKEAs´kök när vi ska renovera.Trodde knappt att det gick att få tag på inbyggd fläkt.Jag vill nämnligen inte ha spiskåpa.Hälsn "Vit romantiks" mamma

    SvaraRadera
  13. Hej!
    super!! Vad bra det blev med elementet inbyggt. Vilken fiffig ideé.
    Snyggt också med socklarn med listor på.

    Kram/Lotta!

    SvaraRadera
  14. Hej!
    Hittat till din blogg efter du skrivit fina ord i syster ysters blogg vit-romantik.
    Vi har Ikea köket och trivs som ni så när vi snart ska bygga blir det det igen tråkig som man är, men med 3 små barn så är det som du säger det är ju bara att byta ut en lucka som det blivit något jack i. Gillade idén med elementet och bäst av allt var ju socklen vår skiva där har tyvärr gulnat så mot skåpen men nu har jag fått god idé av er...
    Tack för titten jag kommer åter...
    Hälsningar Jessica

    SvaraRadera
  15. Hej Maria!
    Vilket underbart kök ni har!!

    Vilken bra idé med elementskyddet:)

    Ha en bra kommande vecka,
    kram Jenny

    SvaraRadera
  16. Hej igen...Tack snälla goa för din fina kommentar hos mig = )!

    Kram L-L

    SvaraRadera
  17. Så fint ert kök är !! Elementskyddet är så snyggt och att ni flyttade fram socklarna blev verkligen kanonbra ! Tack för inspirationen ! Kramar Susanne / den gamla skolan

    SvaraRadera
  18. Superfint kök!!! Jättesmart med socklarna..ser lite mer "platsbyggt" ut!
    Kram Nettan

    SvaraRadera
  19. Jättefint kök ni har! Roligt att hittat hit, jättefin blogg! Kram M

    SvaraRadera
  20. Så fint kök och vilken fantastiskt fin blogg du har!! Jag besöker dig väldigt gärna igen :)

    Kram Josefin

    SvaraRadera
  21. Hej Maria,

    Så fin bloggen är!!!
    Underbart att besöka denna fina sida :)

    Kram Jes

    SvaraRadera
  22. Hej!
    Så fint, så fint!

    Ikeas Ädel ska jag oxå ha i mitt kök...längtar så till vi ska till.

    Njut av ditt underbara kök.

    Kram Lena

    SvaraRadera
  23. Tack för din gulliga kommentar hos mig...blir bara jätteglad över att du länkar :0)
    Ert kök är så fint, precis så som jag skulle vilja ha det...
    kram åsa

    SvaraRadera
  24. Hej.

    Grymt kök, är lite intresserad av vilken/vilka IKEA-modeller som ni byggt detta kök utav.

    Mvh

    //Hanna

    SvaraRadera
  25. Fin och smart lösning med elementet och elementskyddet som jag tar med mig in i framtiden!

    Mvh Sakletaren
    www.spunk.hejdeholm.se

    SvaraRadera
  26. Hej, har hittat till din fina sida, vilket fint kök ni har satt in:-). Har ett par frågor om ert fina kök. Är det IKEA köket ÄDEL som ni satt in? Samt sockeln som ni satt nertill hur hög är den och vilken färgkod har ni valt så den stämmer med köksluckan? Mycket tacksam om jag kan få svar på detta. Än en gång, såå fint kök!!
    Mvh Victoria

    SvaraRadera
  27. Jag håller på att planera kök i vår sommarstuga och har tittat runt på många olika inspirationssidor för kök i äldre stil, och jag började fundera å det där med socklar. Det är ju det som gör stilen, nu förstår jag varför vissa av köken i äldre stil ser så misslyckade ut.

    Det är verkligen detaljerna som gör det!

    SvaraRadera
  28. Hej! Vilket vackert kök ni har:) Vi är mitt i nybygge av kök och även vi har en lantlig touch. Vi har en likadan inbyggnads ugn som ni dock upplever vi att luckan till denna blir brännhet trots att det i produktbeskrivningen står att den ska vara sval. Är detta något ni besväras av?
    MVH Jenny

    SvaraRadera