11 oktober 2012

Renoveringstips!




Vill dela med mig av ett tips till er som har förälskat er i ett gammalt hus, men som är sönderrenoverat, där den gamla charmen är försvunnen.

Det är ju inte alltid man har tillgång till de ursprungliga ritningarna, de kanske har kommit bort under årens lopp.

Man kan alltid försöka att ringa till kommunens byggnadsavdelning, då de ska ha alla ritningar arkiverade.

På det sättet har jag fått tag på vackra gamla ritningar, till vårt förra hus, som renoverades "svårt"på 60-talet.

Nu såg jag till min glädje att en mäklare i stan hade lagt ut ritningen tillsammans med foton på Hemnet och det gillas skarpt. Hoppas att fler följer efter, det lyfter ju objektet avsevärt.
Jag kan inte sluta titta på bilderna här ovan, är det verkligen samma hus?

Jag säger bara vilken enorm skillnad, tänk att få renovera fram den gamla charmen igen, mycket jobb och slit, men i gengäld får man ett sagolikt vackert hus!

Så tipset blir alltså att kolla med kommunen, innan ni kontaktar arkitekter osv, kanske lösningen finns där hela tiden, om inte annat kan den vara en hjälp och tipsbank inför fortsatta ombyggnader.

Foton: Hemnet

Kram Maria

2 kommentarer:

  1. Å vad fint hus, bra idé!

    Vi köpte ett "sönderrenoverat" hus och har försökt att återställa det efter gamla ritningar och ett gammalt foto. Det är som du säger man tror inte att det är samma hus! =) Det är så kul att återställa husets själ!

    se vårt återställande på...
    http://www.styleroom.se/album/20059

    Tack för en fin och inspirerande blogg!
    Kram Erica

    SvaraRadera
  2. Hej !

    Vad fint !
    Visst kan man återstlälla mycket :)
    Det gör vi med hemma.

    Ha en fin helg nu ! Sov Gott !

    Kram Sirpa

    SvaraRadera