17 april 2012

Trädgårdstips!







Varje vår blir jag lika lycklig av att beskåda trädgårdens uppvaknande och att kunna fröjdas åt alla vårlökar som tittar upp.

Snödroppar, krokus, scilla, pärlhyacinter och påskliljor är alla så välkomna!
Vi har haft den stora äran att ta över en trädgård som har vårdats och planerats av tidigare generationer.
Alltid finns det något som står i blom och att kunna planera detta är en konst, som jag dessvärre inte besitter med mina odlarkunskaper.

Däremot brukar jag så här i påskens kölvatten fynda påskliljor till inget pris alls och påta ner i jorden. Ibland ser de inte mycket ut för världen, då de står där smått överblommade på torget, men kraften ligger ju i löken och nästa vår ska jag få en prunkande påskliljerabatt.

Dessa fina liljor köpte jag för ynka 5 kronor på torget och de är så fina att de tillsvidare får stå en stund i kruka på trädgårdsbordet innan de åker i jorden.

Den vackra trälådan har jag fått av min kära lilla farmor, tack!

Terracottakrukorna har jag fyndat på loppis, kan vara svårt att hitta dem nu, men jag hittar mängder av dem mitt i vintern, då de inte är så eftertraktade...

Växtstaketet i bakgrunden kommer från House doctor.

Trädgårdsredskapen hittar ni i min butik (just nu till erbjudande).

Nu ska jag kila iväg till skolan för att hämta mina gossar och sedan blir det en tur till biblioteket.
Den äldsta söker Suneböcker och på den yngstas lista är det nog dinosaurier för hela slanten.

Jag kanske skulle ta och låna mig en trädgårdsbok...

Kram Maria

5 kommentarer:

  1. Vad härligt att ta över en färdig trädgård. Våran hann förfalla tyvärr. Så det är bara att börja på ny kula.
    Trädgårdsredskapen från din butik har jag i min lilla planteringshörna. Dom är så fina, påminner om riktigt gammaldagsa.
    Vilka underbara bilder!!
    Ha det gott
    Kram
    AC

    SvaraRadera
  2. Hej Maria!
    Du har inte växtstaketen från House doctor till försäljning?
    Hittade inte dem i shopen...

    Mvh Anja

    SvaraRadera
  3. Hej Anja!

    De kommer att dyka upp snart...
    Så håll utkik!

    Vänligen Maria

    SvaraRadera
  4. Ljuvliga bilder! Det är när man ser dom som man längtar efter våren!!! :)

    Ha det bra!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  5. Underbart!!!
    Tusen tack, Maria!

    Mvh Anja

    SvaraRadera