18 april 2012

Boktips!


Vilken skatt biblioteket är!

Varje gång jag är där, så förundras jag över varför jag inte går dit oftare.
Hyllmeter efter hyllmeter med allehanda inspiration.

Efter besöket på barnavdelningen brukar jag hamna vid hyllorna för bygg och trädgård.

Jag fann en helt fantastiskt bok hur man enkelt(?) kan bygga sina egna 1700-tals möbler.
Oj, vilka ideér som började snurra, men så intalade jag mig att det är inte ett projekt som ligger högt på priolistan och satte tillbaka den.

Jag är nämligen ute efter tips och inspiration till att anlägga någon form av pergola.
Jag har övergett tankarna med mitt kryddland och odlingsdrömmar, då jag rannsakade mig själv om jag verkligen är någon odlingsmänniska och svaret blev njaa, inte riktigt!

Mitt kryddland ryms i en zinkbalja och en pallkrage dyker kanske upp, men sedan är det stopp!

Nej, en plats för avkoppling och njutning, det kan man inte få för många av, eller?





Fann denna underbara bok "Livet i solen" av Peter Englander, som driver den mycket omtalade "Apotekarns trädgård" i Simrishamn. Än har jag inte besökt detta fantastiska ställe, men efter att ha bläddrat i denna bok, så skulle jag helst varit där i eftermiddag.


Vill ni få inspiration till en mysig och ombonad trädgård med medelhavskänsla om man så vill, så kila iväg till biblioteket. Men ska sanningen fram har boken redan blivit någon form av bibel för mig och då kanske jag ska klicka hem ett helt eget exemplar här.

En annan bibel för mig är "Bevara och sköta en gammal trädgård" av Christina Ilminge.
För att väcka vår trädgård ur dess törnrosa sömn har denna bok varit övärderlig. 
Kanske inte så flashiga bilder som i Peters bok, men med massa bra tips för att väcka en gammal trädgård till dess ursprung och för att få tips på tidstypiska växter.


En protoyp på vår kommande pergola fann jag via Pinterest, nu ska jag bara vidarutveckla denna...

I kväll kommer grävaren på ett konsultationsbesök, här ska det bli plattor och pelare, så det står härliga till!

Bilderna ovan har jag fotograferat ur Peter Englanders bok "Livet i solen"

Ha nu en underbar dag i vårkylan!

Kram Maria

3 kommentarer:

  1. Hej !

    Jag gillar också fina trädgårdar och odlingar men är inte heller så där jätte duktig på det ;)
    Men ett litet trädgårdsland vill man ha denna sommaren ;)

    Tack för tipset ! Blir så fint ! ;)
    Härligt med olika sittplatser ;)

    Ha en skön dag! Kram

    SvaraRadera
  2. åh vad kul att hitta till dig! Underbart med biblioteket.. att man aldrig går dit.. Det får det bli ändring på!

    SvaraRadera
  3. Tack för de fina tipsen!

    Vi ska inte göra en pergola men ett kryddland:)
    Har även en trädgård som behöver göras ordning på så en tur till biblioteket eller bokhandeln får det nog snart bli:)
    Ha det gott!
    Kram Sofi

    SvaraRadera