11 april 2012

Mitt blåvita kök



I dag blir det bilder från Lilla Villa Vitas kök i gnistrande vitt och blått.

I påskhelgen var vi på en liten tur runt i omgivningarna och bilen fick stanna rätt ofta, ni vet när man läser på en liten skylt vid vägkanten med orden antik, kuriosa eller loppis.

Jag har lärt mig att inte bara läsa skyltarna högt (man tror ju att män tänker likadant som en själv, om man läser något högt betyder det inte då att man vill stanna???

Nej, nuförtiden är det: STANNA! här vill jag kika!
Och min käre make stannar så snällt mot barnens protester, inte loppis igen....

Egentligen undrar jag varför jag inte kör bilen själv på dessa utflykter, men det blir desto svårare att spana efter trevliga ställen då!

I allafall så hamnade vi i Vittskövle, som ligger mellan Degeberga och Åhus.
Där i den gamla Konsumbutiken finns en antikaffär med ett helt eldorado för den som är på jakt efter gammalt porslin eller vackra gamla pressglas.

I dagarna firade de även 10 år med 25% rabatt på allt, så ni kan nog förstå hur det glädjer en skattletare som jag.

Högst upp på hyllan finner ni mina jakttrofeér.
En kaffekanna och en thekanna i finaste blåvitt.
Vips har jag nu en liten samling av kannor, från en till tre, men jag har så svårt för att lämna kvar någon liten sällsynt pärla, till ett ofattbart pris dessutom.

Övrigt blåvitt porslin kommer från Indiskan och från min danska samling av kaffegods.

Cremevit brödbox, handdukar, måttsats, skärbrädor Lilla Villa Vita.

Nu ska jag ta och röja lite i köket, disken fick nämligen förpassas till övriga bänkskivor, ja, så fungerar det ju med styling!

Ha nu en underbar onsdag!

Kram Maria

17 kommentarer:

  1. Så roligt..det där är ju som att gå in i en godisaffär ! Så fint porslinet gjorde sig på den vita hyllan. Jag tror jag tar en sväng till den där gamla konsumbutiken oxå...
    ..fast jag är på jakt efter rödvita bengali från Rörstrand.

    Kram anette

    SvaraRadera
  2. Blått å vitt i köket är så vackert! Har själv lite planer på att föra in det i köket här hemma :) Somrigt,fint och fräscht!

    Ha en bra dag!

    Kram Linda

    SvaraRadera
  3. Riktig så vakkert med blått og hvitt hos deg.Etter en lang pause fra blått og hvitt porselen,har jeg også fått sansen for dette igjen.Her går det i dansk,norsk,engelsk og finsk porselen:))Liker å besøke din blogg,den er så vakker og inspirerende.Ha en strålende dag:)

    Klem Vibeke

    SvaraRadera
  4. Tjusigt!!!
    Så ljust och fräscht... :)

    Kram Tina

    SvaraRadera
  5. Haha högt & tydligt ska det vara LOPPIS !!!! STANNA !!!! ;)
    Mannen gasar gärna lite extra & då får man vara uppmärksam...missar jag nåt !? Hehe
    Jag gillar dina fina skärbrädor !
    Ha en härlig vecka !
    Kram Anki

    SvaraRadera
  6. Det är helt underbart ditt kök. Allt du visar!!!
    Så roligt med lite fynd. Har också loppat lite. Det blir visst aldrig fullt där hemma.
    Ha en skön kväll
    Kram
    AC

    SvaraRadera
  7. Verkligen jättefina fynd, vilken tur du hade :)
    Som vanligt är ditt inlägg fullt med inspiration, du har en jättefin blogg och butik.

    Kram Kristin

    SvaraRadera
  8. Skrattar härligt av igenkännande i texten.
    Fina fynd och vackra inspirerande bilder!

    SvaraRadera
  9. Åh,jag älskar också blå-vitt,är helt svag för det!
    Jag har med det blå-vita ifrån indiska...

    SvaraRadera
  10. Åhhh jag dööör så snyggt:)

    Trevlig kväll!

    KRAM

    SvaraRadera
  11. Hej Maria!

    Såååå himla fint..:)
    Jag bara älskar det blå/vita, så fräscht!!!

    Ha en toppendag fina du
    Kram Ssuanne

    SvaraRadera
  12. Underbart vackert och jättefina bilder!

    Kram Ester

    SvaraRadera
  13. Ohhh så fint Maria!! Blåvitt porslin är somrigt och vackert, ger en känsla av himmel och hav, sååå fräscht!! Underbara kannor med sirligt mönster, superfint!!! Kram Paula

    SvaraRadera
  14. Åhhhh, snälla svara mig var jag hittar de blåvita skärbrädorna!!
    Hittar dom inte i din shop!

    Kram
    Jenny

    SvaraRadera
  15. Så fina fynd... blåvitt är så fräscht!
    Synd att ditt fynd ställe ligger lite väl långt bort annars
    hade jag åkt direkt.

    Ha de gott!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  16. Maria, du bara kan <3 Såååå härlig!!!

    Hälsningar från Nådendal, Finland

    SvaraRadera