26 november 2014

En dag i Åhus...

Underbara, härliga Åhus!

Där tallskogen möter hav!

Ett ställe jag förknippar med sol, salt, hav, goda vänner och ett ställe jag lärt känna på ett genuint sätt genom mina löparrundor i goda vänners lag. 
Ett perfekt sätt att lära sig hitta på ett nytt ställe.

Jag bor som sagt inte på ovannämnda plats, men Åhus har alltid haft en speciell plats i mitt hjärta. Ända sedan jag som fyraåring satte mig i bilen för att åka de där långa milen över länsgränsen för att lära mig dansa balett. 
För i min bardomsstad fanns ingen balettskola och när ens högsta önskan var att bli en prima ballerina, med tåspetsskor, ja, då hade jag en snäll mamma!

Även om jag var liten, gjorde det charmiga torget, med sina runda kullerstenar, de smala gatorna och världens godaste glass stora avtryck på mig...


I förra veckan spenderad jag en härlig förmiddag i Åhus, tillsammans med min vän, Orsolya.
En förmiddag, när vi skulle försöka få med det allra bästa av Åhus.




Vi började med att Orsolya ville visa mig ett av husen, som de just nu bygger i Åhus.

Ett hus som är ritat och uppfört av Willa Nordic.

Detta är det allra första huset som står klart i det nya området, Södra Äspet.




I modern design med mycket ljusinsläpp.
Fasaden är i lärkträd, vilket kommer gråna vackert med tiden och bli ett vackert inslag med naturen runt knuten.



Smarta jalusier, som man kan dra för de stora fönstren. 
Om solen är för stark, eller om man önskar lite mindre insyn. 
En genialisk idé tycker jag.




Huset är stort och luftigt och visst är det något speciellt, med hus som bara står och väntar på sina nya ägare?

Vilken känsla det måste vara att få stiga över tröskeln, till sin nya bostad, som man planerat i varje detalj. Nästan som att börja på ett nytt kapitel i sitt liv.

Till helgen ska de lyckliga två flytta in, i detta vackra hus. 
Wow, säger jag bara!



Min vackra vän, Orsolya
Hennes man, Jonas Nordström driver Willa Nordic i Åhus.



Glada dörrar, som piggar upp!



Bad i grå nyanser.




 

Badrum no2 med härlig bastu.

Om jag får chansen någon gång framöver, skall jag definitivt bygga en bastu.
Det är ju så härligt att sätta sig i en varm bastu, efter att ha varit ute i kylan. 



Hantverkarna gör det allra, allra sista med köket. 



Tack för att jag fick följa med på en rundtur i detta fina bygge.
De nya ägarna har verkligen valt ett vackert hus, med fina detaljer.
Jag hoppas de kommer att trivas och bli mycket lyckliga i sitt nya hem!


Och vem vet, kanske den där balettskolan gjorde större avtryck på mig, än vad jag först trodde.
Kanske man skulle våga...





Är du nyfiken på de nya tomterna i Södra Äspet och Willa Nordic, så hittar du dem här


Efter husvisningen, fortsatte vi vår Åhusdag, jag lovar visa mer imorgon!



Kram Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar