12 december 2013

Fåglarnas favorit


I juletider försöker jag alltid att få tag på en julkärve.
När jag var yngre och bodde hemma, gick alltid Lions runt och knackade dörr och sålde kärvar.

Nu såg jag att de sålde kärvar på torget, får bli en tur dit i nästa vecka!

Tycker de är så fina att sätta på en pinne, eller lägga i en buske. Dock vågar jag inte säga om fåglarna är så speciellt förtjust i havren, de brukar lysa med sin frånvaro.
Dock tassar vildkaninerna fram och plockar åt sig av nerfallna ax.
Så alltid gynnar den väl någon, åtminstone blir jag glad för den!



Ett brickbord som jag fyllt med granris, äpplen och hyacinter.
Dessa äpplen är desto mer godis för småfåglarna.
Som ett vackert fågelbord.


Nu ska jag ila iväg med en nybadad och fluffig hund.
Han ska till frisören och försöka få fram en karakteristisk "softisfrisyr".
Mina frisörkunskaper är lika med noll och efter några år med mitt klippande, behövs det ett proffs som kan hjälpa mig att få fram de där speciella dragen. 

Håller tummarna för att han uppför sig väl där på trimbordet, min lilla terrier...

Kram Maria

2 kommentarer:

  1. Tror det är mer vi människor som blir glada åt havren för jag ser hellre aldrig några fåglar i den. Nej, deras favorit nr 1 är nog solrosfrön. Så fint du har pyntat med granris och äpplen./Merja

    SvaraRadera
  2. Tack Merja!

    Solrosfröna brukar verkligen gå åt som smör i solsken. Får nog upp med min lilla fodermatare i trädet.

    Kram Maria

    SvaraRadera