6 juli 2012

Köksmakeover




En liten bild från vår köksmakeover.

Nya bänkskivor i vackraste carramarmor pryder nu mitt kök!

Tidigare hade vi ekskivor och ett misslyckat försök från min sida med att betsa dessa till en mörkare nyans gick riktigt åt skogen. 

Har inte direkt basunerat ut denna totala flopp här på bloggen, utan det var ett infall, som slutade i katastrof. Mina vackra träskivor liknade mer en träbåts höglackade yta istället för den mörka drivvedsbets jag såg framför mig.

Betsen fick sitta kvar i väntan på slipning, men efter ett besök på Kvänum köks finfina utställning här i Kristianstad, fick jag helt nya planer.

Nu pryds köket istället av det mest underbara material jag skådat på länge.
Marmorns ljusa lyster med inslag av grått fick hela köket att lysa upp!

Den fina bakkantslisten understryker kökets klassiska stil.

Jag är såå nöjd!

Marmorn har jag handplockat direkt från Marmor och Granit AB. Jag blev guidad runt bland allehanda stenskivor och fick välja ut just den jag gillade bäst. 

Sedan gick allt väldigt snabbt, mäta på måndag och montera på onsdagen, här gick det undan vill jag lova!



Mitt kök kommer från Ikea med luckan ädel vit.
Beslagen i tennfinish kan man beställa via Kvänum kök.
Hylla Ikea.
Pärlsponten bak är sk fuskpanel från Panelskivan
Målad i nyansen Ljus antik från Beckers.



Jag önskar er alla en underbar fredag!

Kram Maria






15 kommentarer:

  1. Riktigt stylisch med marmor, så fint!

    Ha en underbar fredag du med :)
    Catta

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Så fint!
    Och jag som oxå planerat att betsa/olja mina ekskivor...hm...nu blir jag lite orolig...
    Hur gjorde du när du misslyckades?
    Jag har tänkt att ta olja med svart pigment i för jag vill ha dem svarta istället (mannen tycker att vårt kök är för nytt för att bytas ut, 5,5 år...)
    Så då tänkte jag göra en billighetsvariant....hm...
    Om den går åt skogen så finns det ju fina marmorskivor, ser jag!
    Ha en god helg.
    Dyrafina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använde "vanlig" träbets, som jag redan hade hemma.
      Enligt en köksleverantör berodde troligtvis att mina bänkskivor var mättade med för mycket olja.

      Mitt tips är att fråga innan i färgaffären, de kan sin sak.

      Kram Maria

      Radera
    2. Tack, jag tar till mig det!
      Ha det...
      Dyrafina

      Radera
  3. Jättefint! Så vill jag också ha det men jag är bara rädd för att jag inte kan sköta materialet rätt. Berätta gärna om ett tag om du fortfarande är lika nöjd (vilket jag hoppas). Trevlig helg.

    SvaraRadera
  4. Så fint det blev!
    Ett "lyckat" misstag om det finns några sådana!

    Önskar dig en fin fredag!

    Kram Annica

    SvaraRadera
  5. Vilket underbart kök! Verkligen fint och jag gillar bänkskivorna väldigt mycket.

    Vi flyttade vårt kök till en annan del av huset för tre år sedan men jag börjar redan ångra valet av kakel och bänkskivor. Själva kökets planering och yta är kanon men jag är tyvärr lite ombytlig av mig. :)

    Kram Linda

    SvaraRadera
  6. Blev ju helt underbart fint Maria med marmor! Precis såna bänkskivor vill jag också ha i vårt kök när vi gör om...förhoppningsvis nästa sommar...eller nästnästa :-)) Man har så mycket planer jämt och allt tar sån tid och kostar lite också ju.

    Fint med brickan från svensktenn och muggen med bokstaven är urcharmig!! Ha nu en fin helg!! Kraaaam P

    SvaraRadera
  7. Så snyggt. Riktigt stylish =)

    SvaraRadera
  8. Waow!! helt otroligt vackert. Så smakfullt!
    He he blir inte alltid som man tänkt sig, men det slutade ju bra i alla fall.
    Kram
    AC

    SvaraRadera
  9. Underbara bänkskivor i marmor! tur jag hamnade hos dig och läste om ditt katastrof försök att mörkbetsa ekskivorna,det får mig nog att inse att det är ingen bra ide:)har varit på g länge.... ha en fin dag...Anne

    SvaraRadera
  10. Vilket underbart kök du har! Kram Mia

    SvaraRadera
  11. väldigt fint kök och lyckat med bänkskivan! Kram Nilla

    SvaraRadera
  12. Ibland blir det inte som man tänkt sig onekligen;) Men det blev ju attans så bra ill sist ändå!!! Verkligen kanonfint med marmorskivan.
    Kram Anna

    SvaraRadera